Om utbildningen
Ansökan är stängd men gör gärna en intresseanmälan för att hålla dig uppdaterad.
Bristen på kompetens inom spelindustrin är bromsklossen för branschen och därför behövs du!
Spelindustrin är idag vår snabbast växande exportindustri och man ser ett stort kompetensbehov de närmsta fem åren inom branschen. Komplexiteten i spel ökar vilket i sin tur ökar kraven på att kunna leverera många smarta tekniska lösningar, något som görs med hjälp av tekniska 3D artister. Som teknisk 3D-artist så har du ett huvudansvar för att utveckla 3D verktyg och lösningar för att effektivisera arbetet vid skapandet av spel. Du kombinerar grafik och programmering vilket gör att du får en bred förståelse för många delar av spelutvecklingsprocessen och hjälper till att förenkla och effektivisera denna.
I utbildningen kommer du lära dig att använda de välkända 3D programmen som Maya, Zbrush, Unreal Enginge, Houdini, Subtance Painter samt Photoshop, som alla används inom branschen. Du får även kunskaper om programmering inom Python scripting för att kunna skapa tekniska lösningar på en högre nivå med syfte att effektivisera arbetet inom 3D pipelinen.
Varför välja Nackademin?
Bra kontakter med
näringsliv
Praktik/LIA
Utbildningar som leder till jobb
Så ansöker du
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning. Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
Särskilda förkunskaper krävs i följande kurser:
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
- Engelska 6
- Matematik 2/B (Du behöver ha godkända betyg i antigen matematik 2a, 2b eller 2c. Motsvarar även matematik B)
- Programmering 1
Yrkesroller
- 3D artist
- 3D grafiker
- Teknisk 3D artist
Kursinnehåll
3D grafik, modellering och texturering
Yh-poäng: 35
Examensarbete
Yh-poäng: 30
3D projekt
Yh-poäng: 35
Animation inom 3D
Yh-poäng: 15
Avancerad 3D grafik
Yh-poäng: 30
Avancerad Shading och Texturering
Yh-poäng: 30
Fördjupning inom Houdini och producerella miljöer 2
Yh-poäng: 40
Houdini och procedurella miljöer
Yh-poäng: 40
Introduktion till 3D
Yh-poäng: 10
Python Scripting i Maya
Yh-poäng: 20
Rigging
Yh-poäng: 40
Unreal Engine
Yh-poäng: 20
LIA
Yh-poäng: 125
Intresseanmälan
Din nya karriär börjar hos oss på Nackademin!
Program och kurser som leder till jobb. Vi är störst på YH-program i Stockholm och erbjuder ett unikt nätverk med över 1000 företag. En fjärdedel av din studietid på Nackademin består av praktik hos ett företag - och 9 av 10...